Szeptember 4. A Google alapításának évfordulója
1998. szeptember 4-én indult el hivatalosan a Google, az azóta szinte mindennapi életünkké vált keresőmotor. Kezdetben egy egyetemi projekt volt, mára pedig a digitális információ világának kapuja, sőt, szelekciós eszköze. Ma már nemcsak keresünk vele, hanem gondolkodunk is a logikája szerint.
A keresés mint olvasási forma
A Google nemcsak eszköz, hanem kultúraformáló algoritmus. Általa az olvasás:
- részletezőből szkennelővé,
- lineárisból hipertextuálissá,
- elmélyültből célorientálttá vált.
A keresőmotor olyan, mint egy olvasó, aki mindig tudja, mit keres, és azt azonnal meg is találja. Csakhogy az olvasás ettől nem lett mélyebb – csak gyorsabb. A keresés algoritmusa így a megértés stratégiáit is átírta: a relevancia helyettesíti a jelentést.
A Google és az AI kapcsolata
A Google az egyik legnagyobb AI-fejlesztő szereplő is (pl. DeepMind, Bard, Gemini, stb.). A keresés mára nemcsak kulcsszavas, hanem értelmező is lett. A keresőmodellek nyelvi kontextusokat értelmeznek, előre megsejtik, mit akarunk tudni, és személyre szabott találatokat adnak – gyakran anélkül, hogy tudnánk, mit nem látunk. Ez azt is jelenti, hogy az AI nemcsak keresési módot, hanem olvasási logikát is tanít: Nem a teljes szöveget böngésszük, hanem a legvalószínűbb válaszokat – ez a prediktív értelmezés világa.
Mit tanít ez a tanulásról?
Ma már nemcsak tanulunk az internetről, hanem az internet is „tanít minket” – vagyis befolyásolja, hogyan gondolkodunk az információról, kérdésekről, tudásról.
A keresés kérdéskultúrát formál:
- Hogyan fogalmazunk meg kérdéseket?
- Milyen szavakat használunk?
- Milyen válaszokat „fogadunk el”?
A kereső algoritmusok modellálják az érdeklődésünket, de egyúttal irányítják is azt. Így a keresés már nemcsak tájékozódás – hanem a figyelem szabályozása is. A Google az egyik legnagyobb hatású digitális eszköz – de nemcsak a találatokat adja, hanem a keresés és az olvasás fogalmát is újradefiniálja. A jövő keresői – AI-alapú modellek, chatbotok, kontextusérzékeny rendszerek – egyre kevésbé tesznek különbséget keresés, válaszadás és szövegalkotás között. A kérdés ma már nem az, mit tudunk keresni, hanem az, hogyan tanítanak keresni minket az algoritmusok.
Ajánlott linkek:
- Google AI Blog
- A Google alapítói és a cég története
- Sziládi Péter: Személyiségsértés algoritmussal? – avagy a Google automatikus kiegészítő funkciója

